Gullskjermen 2024
Vi gjentar de siste års suksess og arrangerer igjen Gullskjermen høsten 2024!
Gullskjermen skal hedre og løfte frem fremragende TV-case.
I år vil vinnerne av de fem fagprisene dele 1,5 millioner kroner* i reklamevisninger.
Selve prisutdelingen vil foregå 30. oktober på Deichman Bjørvika. Her vil det også være et spennende faglig opplegg, blant annet gjennomgang av Den Store Annonsørrapporten fra ANFO. Alle som sender inn case får automatisk billett til prisutdelingen.
Mer informasjon om påmelding til arrangementet kommer i løpet av høsten.
Frist for innsendelse er 15. september kl. 12.00.
Gullskjermen arrangeres av Tenk TV som er et initiativ fra TV 2, Warner Bros. Discovery
og Viaplay Group.
*300.000 kroner bruttoverdi leveres til hver av vinnerne i de fem fagpriskategoriene i løpet av desember 2024,
på produktet TVC, jevnt fordelt mellom kanalhusene.
Foto: Erik Edland
Arrangementsinfo
Velkommen til Gullskjermen 2024!
Hvor: Deichman Bjørvika
Når: Onsdag 30. oktober kl 08.30-12.15
Det blir enkel frokostservering og mingling før vi starter i salen kl 0900.
Konferansier er Simon Nitsche.
Foredragsholdere:
Les Binet, Group Head of Effectiveness at adam&eveDDB.
Håvard Kvarnaas Bakken & Sebastian Floering Haarbye, Anfo - Den store annonsørrapporten og effektprosjektet.
Rune Albertsen, Emerge - Resultater fra oppmerksomhetsstudiet.
Utdeling i kategoriene:
- Beste TV-nykommer
- Beste bruk av sponsorat
- Beste bruk av innhold
- Beste bruk av TV under 3 mill netto
- Beste bruk av TV
- Årets TV-planner/rådgiver
Juryen
Juryleder: Håvard Kvernaas Bakken, ANFO
Herman Mueller Stormyr - Head of Agency i WAL
Dag Ormåsen - Nordic Buying Director i Publicis Media
Therese Becke - Adm.dir i TA/ Pol
Beathe Stangeland Eide - Business Development Director i PHD
Inge Hofstad Kjeilen - Director Data Sciene i dentsu norway
Linda Norheim - Founder and partner i Maverix AS
Håvard Ose - Analysesjef i Mediacom
Kategorier
Beste TV-nykommer
Denne kategorien gjelder merkevarer som er nye på TV, eller som returnerer til TV etter å ikke ha annonsert
på TV i løpet av de siste fem år. For annonsører som returnerer til TV kan de ikke ha annonsert på TV i perioden 2019 - 2023.
Nye produktinnovasjoner under eksisterende merkevare (f.eks. en ny bilmodell) kvalifiserer ikke.
Imidlertid kvalifiserer eksisterende merkevarer som går inn i nye markeder.
Best bruk av sponsorat
Kvalitets-TV er grunnen til at TV-reklame fungerer så effektivt som det gjør. Å knytte en merkevare til et
TV-program, sesong eller kanal er en fantastisk måte å levere på flere merkevare-parametere. I innsendelsen
ønsker vi at du forteller hvordan dere har strategisk har benyttet sponsorat på TV, og hvordan dette har spilt
inn i den totale mediestrategien. Kampanjer fra 2023 og 2024 kan sendes inn.
Best bruk av innhold
Denne kategorien gjelder TV-annonsering som enten kan kontekstuelt knyttes til TV-program og/eller smart
bruk av produktplassering i TV-program. Kampanjer fra 2023 og 2024 kan sendes inn.
Best bruk av TV under 3 millioner netto
Budsjetter på TV kan strekke seg til flere titalls millioner kroner og mer, ettersom TV-reklame fortsetter å
levere fantastisk ROI med kraftige budsjetter. Imidlertid er TV-reklame ofte også det viktigste medievalget
når budsjettene er mer moderate også.
Denne kategorien er for kampanjer i 2023 og/eller 2024 som har begrensede budsjetter opp til NOK 3 000 000 netto på det totale mediebudsjettet på alle former for TV (lineært, VOD, sponsorat og produktplassering). Budsjettet må reflektere hele året og ikke bare for den enkelte kampanjen eller en isolert del av en større kampanje. Planning-valgene
dere gjør med et begrenset budsjett kan være mer kritiske for suksess, og disse valgene sammen med kreativitet
og oppfinnsomhet vektlegges.
Beste bruk av TV
Konsistent TV-annonsering gir ofte ekstra god avkastning. Innsendere må fortelle hvordan de har brukt TV over en periode over flere år, hvordan annonseringen har ledet til effekt og hvordan TV har vært integrert med andre medier (hvis brukt) i mediemiksen. I tillegg bør dere kunne argumentere for hvilke lærdommer som har blitt gjort underveis for å stadig optimalisere kampanjen. Kampanjen må ha vært live i løpet av 2023 - 2024, men det er ingen krav til start-dato, så fremt den har en varighet over flere år.
Årets TV-planner/rådgiver
Vi ønsker å hedre de beste i bransjen og alt det fantastiske arbeidet som er gjort av TV-plannere/rådgiver. TV-planner/rådgiver er en rolle som krever mye ansvar, med stor påvirkningskraft på suksessen til en merkevare.
Medier, kollega eller leder kan melde på kvalifiserte med maksimalt 500 ord. Her bør det komme tydelig frem hva nominertes rolle er, og hva nominertes bidrag på konkrete TV-prosjekter har vært de siste 12 måneder.
Kriterier
Bakgrunn, målsettinger og strategi - Hva skulle dere? (1/3)
Beskriv forretnings- marketing- og kommunikasjonsmålsetningene som ligger bak investeringen.
- Hvilken posisjon befant merkevaren seg i?
- Hva forsøkte dere å oppnå og hvorfor? Harde forretningsmål er svært relevant.
- Pass på at målsetningene er tydelige og relevante
- Innsikt og strategi som har ledet til medieløsningene
- Hva var den store idéen?
- Hvordan kom dere frem til strategien, og hvilke utfordringer møtte dere på?
- Hvilken rolle var TV nødt til å spille og hvorfor var det riktig løsning for målsetningene deres?
Planen - hva gjorde dere? (1/3)
Her ønsker vi å tydelig se hvordan de strategiske løsningene ble implementert.
- Forklar medieplanen og implementeringen.
- Hvordan fikk dere mest ut av mediet TV?
- Beskriv hvordan bruken av TV ble integrert med andre markedsaktiviteter og kanaler
- Vær så tydelig som dere greier ved å forklare hva som ble gjort. Er enkelte tall konfidensielle, indekser dem gjerne.
Resultater - Hva oppnådde dere? (1/3)
TV er og skal være et effektivt medium for annonsering. Derfor er det vesentlig at dere inkluderer bevis på at kampanjen har gitt ønsket effekt og resultater.
- Hva skjedde som resultat av kommunikasjonsaktiviteten? Hvordan vet dere at det fungerte?
- Inkluder målinger, gjerne på kjennskap, holdninger, vurdering, preferanse. Aller viktigst kommersielle resultater som endringer i omsetning, salg, markedsandel eller ROI.
- Hva var budsjettet for kampanjen? (gjelder ikke kategori “beste lavbudsjett”)
- Er det mulig å isolere effekten, og spesielt det som ble gjort på TV?
- Var det andre faktorer som kan ha spilt inn på resultatene?
Hvordan delta
Alle innsendelser skjer via https://tenktv.awardsplatform.com/
Skriv ditt case (maks 1 500 ord og 5mb) og lagre som PDF. Årets TV-planner/rådgiver er maks 500 ord.
Legg eventuelt ved ekstra filer som bilder og video som lenker.
Frist: 15. september 2024 kl. 12.00.
For spørsmål vennligst kontakt styreformann for Tenk TV, Glenn Engebretsen: glenn.engebretsen@tv2.no
Prisutdeling foregår 30. oktober på Deichman i Bjørvika. Invitasjon til de som har sendt inn bidrag sendes per epost.